Vo
veku 90 rokov zomrel v piatok (21. 3.) slovenský herec Štefan Kvietik.
Popredný filmový, divadelný a rozhlasový umelec oslávil okrúhle jubileum
vlani v máji.
Doménou Štefana Kvietika boli zväčša psychologicko-realistické postavy
robustných mužov. Napriek prvotnému dojmu neprístupnosti i pre
charakteristický uhrančivý pohľad nachádzal divák v jeho hereckom umení
širokú škálu emócií a pocitov v stvárnení nespočetného množstva postáv
vo filme, v televízii, rozhlase i na divadelných doskách.
"Každá umelecká činnosť vzniká pre človeka, pre jeho zážitok,
poznanie, emocionálne a duchovné obohatenie, inak by nemala zmysel. Ak
som svojou obsiahlou hereckou tvorbou na divadelných doskách, pred
filmovou alebo televíznou kamerou a v rozhlase aspoň do istej miery
naplnil spomínané atribúty, tak môj herecký príbeh nebol márny a
zbytočný," zdôraznil pre TASR vlani na jar.
Štefan Kvietik sa narodil 10. mája 1934 v Dolných Plachtinciach v okrese
Veľký Krtíš. Už len samotný pôvod z plachtinskej doliny, kde sa
narodili herecké legendy ako Ctibor Filčík, Július Pántik či Milan
Kňažko, mu predpovedal budúce smerovanie. Ako dieťa však túžil po tom,
že bude študovať medicínu. K divadelným doskám ho napokon nasmerovali
rodičia, ktorí boli divadelní ochotníci.
Prvým Kvietikovým krokom k herectvu bolo ukončenie štúdia na Vysokej
škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave v roku 1957. Kariéru
odštartoval v Armádnom divadle v Martine. Od roku 1959 bol členom
Slovenského národného divadla (SND), v ktorom nakoniec strávil
polstoročie. Od roku 1984 pôsobil aj ako pedagóg na VŠMU.
Na striebornom plátne sa prvý raz objavil v roku 1960 vo filme podľa
knižného námetu Ladislava Mňačka - Smrť sa volá Engelchen a následne aj v
kultovej komediálnej snímke Skalní v ofsajde. Výraznú filmovú rolu
získal Kvietik v snímke Petra Solana Boxer a smrť (1962), kde stvárnil
hlavnú postavu Jána Komínka. Príbeh vychádza z reálnych spomienok väzňa
Tadeusza Borowského na boxerské zápasy v koncentračnom tábore.
O rok neskôr účinkoval v televíznom filme Geľo Sebechlebský. Rok 1964 mu
priniesol hneď dve zaujímavé herecké príležitosti. Staršia generácia
nezabudne na jeho baróna von Goldringa vo filme Sám vojak v poli (1964) v
réžii Otta Haasa, ako aj obhajcu Kolára vo filme Prípad pre obhajcu.
V roku 1965 Štefan Kvietik účinkoval vo vojnovej dráme Mŕtvi nespievajú,
kde si zahral poručíka Jána Kľaka. Ďalej účinkoval v dráme podľa
knižnej predlohy Mila Urbana Živý bič (1966). V tom istom roku ho Otakar
Vávra obsadil do svojej Romance pro křídlovku, hral tiež v historickej
snímke Paľa Bielika Majster kat.
Kritika Kvietika ocenila za úlohu v televíznom filme Martina Ťapáka s
názvom Matka (1968). Svoj talent naplno predviedol aj v postave Pirina z
Medenej veže (1970) v réžii Martina Hollého mladšieho. S Emíliou
Vášáryovou si zahral vo filme Červené víno (1972) v réžii Andreja
Lettricha. Film podľa románu Františka Hečka zachytáva sociálny zápas
slovenskej vinohradníckej dediny na začiatku 20. storočia.
Bravúrne sa renomovaný herec zhostil postavy Sama Pichandu z
Jakubiskovej filmovej epopeje Tisícročná včela (1983). Fascinujúca
rodinná sága na motívy románu Petra Jaroša bola označená kritikou za
divácky najúspešnejšiu v histórii domácej tvorby, a to aj vďaka
majstrovstvu Štefana Kvietika, Jozefa Kronera, Michala Dočolomanského,
ale i ďalších skvelých hercov. S Jakubiskom spolupracoval aj síce na
menšej, ale výraznej úlohe v ďalšom filme Sedím na konári a je mi dobre
(1989).
Posledný film, v ktorom herec účinkoval, bol Tábor padlých žien (1997).
Zahral si v ňom spoločne s Jurajom Kukurom, Hanou Gregorovou, Jánom
Mistríkom i Františkom Kovárom. Následne sa ešte objavil v seriáli
Horská služba (1998). Až v roku 2007 spolupracoval ako rozprávač na
vojnovej dráme Rozhovor s nepriateľom.
Štefan Kvietik bol aj výrazná divadelná osobnosť. Svoj talent uplatnil
ako Figaro v Novom Figarovi od českého autora Vítězslava Nezvala, ako
Stanley Kowalski v hre Električka zvaná Túžba (Tennessee Williams) alebo
ako Nick v inscenácii Kto sa bojí Virginie Woolfovej? (Edward Albee).
Ďalej stvárnil napríklad postavu Dona Rodriga v Cidovi od Pierra
Corneilla, či kniežaťa Andreja Bolkonského v dramatizácii románu Leva
Nikolajeviča Tolstého Vojna a mier.
V rozhlase vytvoril vďaka svojmu príjemnému basbarytónovému hlasu
množstvo charakterových, hrdinských a romantických postáv v hrách
domácich a zahraničných autorov.
"Jednotlivé postavy ma obohacovali nielen po profesionálnej stránke,
ale aj ako človeka. V možnosti prežiť toľko životov. Veď čo postava, to
iný charakter, osud, životný príbeh. Robiť pre mňa akúkoľvek selekciu je
veľmi ťažké, pretože každá z nich má svoje špecifiká, či už ide o
námet, príbeh, prostredie, režijné a herecké obsadenie," povedal pre TASR pred necelým rokom Štefan Kvietik.
Po roku 1989 vstúpil do politiky. V rokoch 1990 až 1994 bol poslancom
Slovenskej národnej rady (SNR). Pôsobil ako podpredseda Výboru SNR pre
vzdelanie, vedu, kultúru a šport.
Brilantné herecké majstrovstvo prinieslo Štefanovi Kvietikovi mnoho cien
a ocenení. Prezident Slovenskej republiky Ivan Gašparovič mu udelil v
roku 2004 štátne vyznamenanie Rad Ľudovíta Štúra II. triedy za
mimoriadne zásluhy v oblasti rozvoja kultúry a umenia. Do siene slávy
vstúpil prostredníctvom udeľovania cien OTO za rok 2009. V roku 2013 sa
stal laureátom ocenenia Identifikačný kód Slovenska a o rok neskôr si 9.
marca prevzal v Španielskej sále Pražského hradu Európsku cenu Trebbia
2014 za celoživotné dielo.
Umelec je v poradí štvrtým slovenským hercom, ktorý má na Filmovom
chodníku slávy pred Mestským divadlom P. O. Hviezdoslava v Bratislave
žulovú dlaždicu s vlastným menom. V roku 2019 získal za svoj prínos
slovenskému filmovému umeniu Cenu prezidenta Art Film Festivalu,
udeľovanú za rozvoj filmového umenia v domácom i medzinárodnom kontexte.
Svoje spomienky zvečnil so spisovateľom Jánom Čomajom v roku 2009 v knihe s názvom Štefan Kvietik.